سلامت, مراقبت از پوست

مراقبت از پوست

مراقبت از پوست

سلامتی و درخشندگی پوست صورت در زیبایی ظاهری ما تاثیر چشمگیری دارد. پوست شفاف، صاف و زیبای دوران جوانی با گذر عمر دستخوش تغییراتی می‌شود که تا حدی قابل پیشگیری هستند. اگر راه های مراقبت از پوست صورت را بدانید و به دقت از آن‌ها پیروی کنید، می‌توانید پیری پوست را تا سال‌ها به تاخیر بیدازید.

راه های مراقبت از پوست صورت

امروز می‌خواهیم مهم‌ترین کارهایی که باید برای مراقبت از پوست صورت خود انجام بدهید را مرور کنیم. برخی از شما خوانندگان عزیز این موارد را نمی‌دانستید، رعایت نکرده‌اید و اکنون پوست صورت‌تان دچار مشکل شده است؛ اشکالی ندارد! در این مقاله روش‌هایی برای جبران و درمان مشکلات ناشی از مراقبت ضعیف پوستی را نیز گفته‌ایم. پس با بنبینو همراه باشید .

مراقبت  از پوست در برابر آفتاب

کاهش قرار گیری در معرض نور خورشید، اولین و مهم‌ترین مورد از راه های مراقبت از پوست صورت است. برخورد آفتاب با پوست در حد اعتدال خوب و مفید است ولی اگر بیشتر از حد شود، خطر آفتاب سوختگی، سرطان پوست، پیری زودرس پوست (چین و چروک‌ها و لکه‌های پوستی) را به همراه دارد. مراقبت از پوست در برابر آفتاب در فصل تابستان حیاتی است چرا که پرتوهای بسیار مضر فرابنفش (UV) قوی‌تر از سایر فصول هستند.

پیشنهاد ما برای کسب اطلاعات بیشتر :

راهنمای مراقبت

  • نیازی نیست که از آفتاب فرار کنید یا بترسید. سعی کنید که مدت طولانی در معرض آفتاب مستقیم نباشید. به ویژه بین ساعات ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر که پرتوهای مضر بیشترند.
  • در نقاط مختلف کشور میزان تابش آفتاب به شکلی است که اگر دست‌ها و پاهای شما به مدت ۳ تا ۸ دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیرند، ویتامین D بدنتان تامین می‌شود. اگر پوست‌تان روشن‌تر است، نیازی نیست به اندازه‌ی افرادی که پوست تیره‌تری دارند در معرض آفتاب باشید. به عنوان یک قانون کلی، آنقدری زیر نور خورشید نمانید که پوست‌تان صورتی یا قرمز شود.
  • اگر باید برای مدت طولانی در فضاهای سرباز و در معرض آفتاب باشد، کلاه به سر بگذارید، عینک آفتابی بزنید، از لباس‌های آستین بلند و از بالم لب حاوی ضدآفتاب استفاده کنید. کرم ضد آفتاب نیز فراموش نشود. کرم ضد آفتاب وسیع الطیف (Broad Spectrum) با SPF حداقل ۳۰ تهیه کنید.
  • اگر کمی آفتاب سوخته شده‌اید، از ژل‌های آلوئه ورا استفاده کنید. این ژل برای بهبود التهابات پوستی و آفتاب سوختگی بسیار خوب است و می‌تواند ترمیم پوستی را سرعت ببخشد.

مراقبت از پوست

درمان مشکلات

اگر از راه های مراقبت از پوست صورت در برابر آفتاب به خوبی پیروی نکرده و الان دچار مشکلات پوستی شده‌اید، راه‌های برای جبران مافات وجود دارد. با استفاده از روش‌های درمانی موثر و خوبی که برای رفع مشکلات ناشی از آفتاب طراحی شده‌اند، می‌توانیم تا حد خوبی سلامت پوست شما را بازیابی کنیم.

همیشه یادتان باشد که راه های درمانی، جایگزین راه های مراقبت از پوست صورت نیستند. همیشه پیشگیری بهتر (و موثرتر و ارزان‌تر) از درمان است.

آفتاب  تاثیر مخرب روی پوست صورت دارد:

 چین و چروک:

هرچند که پدیدار شدن چین و چروک‌های صورت با افزایش سن طبیعی است، آفتاب مستقیم می‌تواند روند پیری پوست و ظاهر شدن این خطوط را تسریع کند. به طور مثال چین‌های پنجه کلاغی در افرادی که از عینک آفتابی استفاده نمی‌کنند، شایع‌تر است. این خطوط در دو طرف چشم‌ها ظاهر می‌شوند و ناشی از نازک کردن پلک‌ها برای محافظت از چشم در برابر آفتاب هستند.

شست و شوی صحیح پوست

صورت خود را به طور منظم بشویید ولی ملایمت به خرج دهید. شستن پوست و تمیز کردن کثیفی‌ها، آلاینده‌ها، باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها یکی از مهم‌ترین راه های مراقبت از پوست صورت است؛ ولی شستن بیش از حد و سابیدن پوست، می‌تواند به پوست آسیب بزند. یادتان باشد که در زمان شست‌وشو، هدف ما پاک کردن کثیفی‌ها است، نه لایه‌برداری!

از شوینده‌های هایپوآلرژنیک و ملایم استفاده کنید، با آب داغ حمام نکنید و بیخیال لیف‌ها و کیسه‌های زبر بشوید. گل انداختن و قرمز شدن لپ‌ها که بعد از سابیدن پوست با کیسه‌های آبی و سفیداب رخ می‌دهد، نشانه‌ی تمیزی نیست! نشانه‌ی این است که پوست‌تان دچار التهاب و شاید آسیب شده است. این موارد باعث می‌شود که پوست خشک بشود و چربی طبیعی پوست از بین برود.

راهنمای مراقبت

  • اگر تمام چربی‌های طبیعی پوست را بشویید، پوست در خطر خشکی، التهاب و بیماری‌ها قرار می‌گیرد.
  • موقع خشک کردن، حوله را روی پوست نکشید و از حرکات گذاشتن و برداشتن استفاده کنید.
  • می‌توانید به شکل هفتگی از اسکراب‌ها یا لایه بردارهای ملایم برای اگزفولیاسیون (حذف سلول‌های مرده و لایه شاخی پوست) استفاده کنید. اگزفولیاسیون می‌تواند به پیشگیری از چین و چروک‌های صورت کمک کند.

درمان مشکلات

به طور کلی اگر پوست‌تان را به طور منظم بشویید و با فواصل مناسب اگزفولیاسیون هم بکنید، نیازی به روش‌های کلینیکی نخواهید داشت. ولی اگر موارد زیر در مورد شما صدق می‌کنند، راه های کلینیکی مراقبت از پوست و پاکسازی پوست صورت می‌توانند برای شما مفید باشد:

  • اگر احساس می‌کنید شفافیت پوست‌تان کم شده است،
  • پوست طراوت و شادابی سابق را ندارد،
  • شست‌وشو و اگزفولیاسیون را به طور منظم انجام نمی‌دهید،
  • توصیه‌های پاکسازی را رعایت کرده‌اید ولی می‌خواهید پاکسازی موثرتری انجام بدهید.

پاکسازی پوست در کلینیک خانه سفید فقط شامل شستن صورت و استفاده از چند کرم و لوسیون نیست؛ بلکه از مراحل بسیار مفیدی تشکیل شده است. این مراحل را خلاصه‌وار در ادامه فهرست کرده‌ایم:

  • شست‌وشوی صورت با شوینده‌های سازگار با نوع پوست شما،
  • اگزفولیاسیون با روش سازگار با نوع پوست شما به صورت فیزیکی یا شیمیایی،
  • لایه‌برداری قوی‌تر در صورت نیاز یا درخواست شما،
  • آبرسانی موثر و عمیق به پوست با سرم‌های آبرسان، بخور و سایر روش‌ها،
  • ماساژ حرفه‌ای برای بهبود خونرسانی و کلاژن سازی پوست،
  • استفاده از ماسک صورت مناسب مثل ماسک‌های لیفتینگ، روشن کننده، آبرسان و …

مصرف دخانیات و الکل را کنار بگذارید

یکی از مهم‌ترین راه های مراقبت از پوست صورت کنار گذاشتن دخانیات و دوری از نوشیدنی‌های الکلی است. احتمالاً از مضرات کلی این دو برای بدن مطلع هستید. بیایید تاثیرات مخرب‌شان بر پوست را با هم مرور کنیم:

درمان مشکلات

برخی از مشکلات ناشی از مصرف دخانیات و الکل شامل موارد زیر است:

  • خطوط عمودی بالای لب: این موارد به «خطوط سیگاری‌ها» معروف هستند و می‌توانیم با تزریق ژل به لب تا حدی از وضوح آن‌ها بکاهیم.
  • گود شدن و فرو رفتگی لپ‌ها: می‌توان از تزریق چربی یا ژل کمک گرفت.
  • پف و سیاهی زیر چشم: برای رفع این مشکل می‌توان از بلفاروپلاستی استفاده کرد.

 

مراقبت از پوست

مراقبت از پوست با جلوگیری از کم آبی

کم آبی یکی از بدترین اتفاق‌هایی است که می‌تواند برای پوست‌ شما رخ بدهد. اول از همه باید بدانید که پوست کم آب با پوست خشک متفاوت است. پوست خشک یک نوع پوست است و پوست کم آب به پوستی می‌گوییم که دچار مشکلی شده است. نوع پوست شما هرچه که باشد (خشک، معمولی یا حتی چرب) ممکن است دچار کم آبی بشود.

پوستی که رطوبت کافی داشته باشد، دیرتر پیر می‌شود، شاداب و درخشان به نظر می‌رسد، بهتر می‌تواند دمای بدن را تنظیم کند و بهتر می‌تواند در مقابل پرتوهای مضر آفتاب از خود مراقبت کند. در بین راه های مراقبت از پوست ، مرطوب نگه داشتن پوست صورت و دست‌ها اهمیت زیادی دارد.

راهنمای مراقبت

مهم‌ترین نکته‌ای که باید توجه کنید این است که رطوبت پوست از داخل تامین می‌شود، نه از بیرون.

برای مرطوب و هیدراته نگه داشتن پوست اول از همه باید آب و مایعات کافی بنوشید. در مورد نوشیدن مایعات به نکات زیر توجه کنید:

  • توصیه می‌شود که روزانه حداقل ۸ لیوان (۲ لیتر) آب بنوشید.
  • اگر هوا گرم است یا مدت زیادی بیرون از خانه هستید یا فعالیت زیادی دارید، باید مقدار بیشتری آب بنوشید.
  • نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای، قهوه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشابه‌ها انتخاب‌های خوبی برای تامین آب بدن نیستند. این‌ها خاصیت ادرار آوری دارند. یعنی نه تنها دردی را دوا نمی‌کنند، بلکه می‌توانند باعث کم آبی بدن نیز بشوند.
  • آب میوه و آب سبزیجات تازه از بهترین انتخاب‌های شما هستند. این‌ها حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای پوست و بدن هستند.

 

در قدم دوم باید جلوی از دست رفتن رطوبت پوستی را بگیریم.

پوست ما با ترشح سبوم (چربی طبیعی پوست) جلوی تبخیر آب و از دست رفتن رطوبت را می‌گیرد. اما همیشه در این امر موفق نیست. مثلاً کسانی که نوع پوست‌شان خشک است، کمتر از حد نیاز سبوم تولید می‌کنند. یا مثلاً در فصول سرد، رطوبت هوا کم می‌شود و چربی طبیعی پوست در حفظ رطوبت چندان موفق نیست.

گاهی پوست به اندازه کافی سبوم می‌سازد ولی ما آن را از بین می‌بریم! شست‌وشوی غیراصولی، لایه برداری، سابیدن پوست و مواردی از این قبیل باعث از بین رفتن سازوکارهای پوست برای حفظ رطوبت می‌شوند.

برای حفظ رطوبت پوست، به توصیه‌های زیر توجه کنید:

  • به جای حمام با آب داغ، از آب ولرم استفاده کنید.
  • اگر پوست چربی دارید، از یک شوینده‌ی ملایم استفاده کنید که برای پوست چرب طراحی شده باشد. بهتر است از محصولات آبرسان استفاده کنید ولی به سراغ محصولاتی بروید که فاقد روغن باشند. کرم ضد آفتاب بدون روغن (Oil Free) نیز برای شما بهتر است. در کل به جای کرم‌ها، از لوسیون‌ها استفاده کنید که چربی کمتر و آب بیشتری دارند.
  • اگر پوست خشکی دارید، از شوینده‌های آبرسان استفاده کنید که حاوی مرطوب کننده هستند. مرطوب کننده‌های حاوی روغن نسبت به کرم‌ها و لوسین‌های آبرسان انتخاب مناسب‌تری برای شما هستند. همچنین ضد آفتابی خریداری کنید که مخصوص پوست‌های خشک باشد. یادتان باشد که محصولات نه باید به قدری خشک باشند که پوست‌تان خشک بشود، نه به حدی چرب باشند که جوش بزنید.
  • اگر پوست معمولی دارید، از شوینده‌های ملایم، کرم آبرسان معمولی و یک ضد آفتاب معمولی ولی باکیفیت استفاده کنید.
  • پوست‌های حساس نیاز به مراقبت بیشتری دارد. اگر پوست حساسی دارید، حتماً با پزشک متخصص پوست در مورد راه های مراقبت از پوست صورت مشورت کنید.

درمان مشکلات پوست صورت

همانطور که در ابتدای این بخش هم اشاره کردیم، مرطوب و هیدراته نگه داشتن پوست بیشتر از همه به نوشیدن آب بستگی دارد. یعنی تا زمانی که مایعات کافی دریافت نکنید، کم آبی پوست برطرف نمی‌شود. پس اگر پوست‌تان کم آب شده، در قدم اول باید مصرف آب و مایعات را زیاد کنید.

نوشیدن مایعات کافی به همراه استفاده از محصولات مرطوب کننده از کم‌آبی پوست جلوگیری می‌کنند؛ اما خیلی طول می‌کشد تا کم آبی کنونی پوست را برطرف کنند. اگر در حال حاضر پوست‌تان درخشش، شفافیت و شادابی سابق را ندارد، به احتمال زیاد کم آب شده و باید با استفاده از روش‌هایی به آن آبرسانی کنیم.

راه های کلینیکی مراقبت از پوست صورت برای درمان کم آبی پوست بسیار موثراند. بیشتر مراقبت‌های زیبایی و روش‌های جوانسازی پوست حداقل یک مرحله‌ی آبرسانی دارند، ولی آبرسانی در دو روشی زیر بسیار موثر و تخصصی انجام می‌شود:

پاکسازی پوست: کمی قبل‌تر در مورد مراحل پاکسازی پوست در کلینیک خانه سفید صحبت کردیم. در چند مرحله از پاکسازی پوست، به شیوه‌های مختلفی آبرسانی را انجام می‌دهیم؛ مثلاً با استفاده از دستگاه بخور، به کمک سرم‌های آبرسان بعد از لایه‌برداری و همچنین به کمک ماسک‌های تخصصی آبرسانی در مراحل پایانی پاکسازی. علاوه بر این‌ها با ماساژ صورت، خونرسانی به پوست را بهبود می‌بخشیم تا آب و مواد مغذی بیشتر در دسترس پوست قرار بگیرد.

هیدرودرم : یکی از روش‌های جدید و بسیار موثر پوست که شکلی بهبود یافته از روش قدیمی‌تر میکرودرم ابریژن است. این روش شامل ۶ مرحله‌ی اصلی است:

  • سم زدایی: در این مرحله سیستم لنفاوی پوست صورت را تخلیه می‌کنیم.
  • پاکسازی و لایه‌برداری: به کمک دستگاه هوای فشرده و سرم حاوی مواد لایه بردار و عصاره‌های گیاهی پوست را پاکسازی کرده و لایه‌ی شاخی پوست را حذف می‌کنیم (اگزفولیاسیون).
  • شفاف کردن پوست: با استفاده از اسیدهای ضیعف مثل سالیسیلیک اسید و گلیکولیک اسید پوست شما درخشان و شفاف می‌کنیم. همچنین منافذ پوستی مسدود شده در این مرحله باز می‌شوند.
  • استخراج: سرم لایه بردار و مواد شفاف کننده را به همراه لایه‌های جدا شده از پوست، برمی‌داریم. این کار به کمک ساکشنی انجام می‌شود که پوست را ماساژ می‌دهد و خونرسانی را بهبود می‌بخشد.
  • آبرسانی: سرم درمانی ویژه‌ای روی پوست قرار می‌دهیم که حاوی تمام مواد کلیدی مورد نیاز پوست و مواد آنتی آکسیدانی است. این سرم ویژه پوست شما را شاداب و درخشان می‌کند.
  • جوانسازی: در این مرحله از نوردرمانی استفاده می‌کنیم. لامپ‌های LED قرمز و مادون قرمز باعث جوانسازی پوست می‌شوند و همچنین قرمزی پوست را کاهش داده و شروع کلاژن سازی را تحریک می‌کنند.

راه های مراقبت از پوست صورت را جدی بگیرید

همانطور که اشاره کردیم، همیشه پیشگیری بهتر، موثرتر و ارزان‌تر از درمان است. سعی کردیم در این مقاله به راه های اساسی مراقبت از پوست صورت اشاره کنیم. این موارد را جدی بگیرید و حتماً به توصیه‌هایی که گفتیم تا حد امکان عمل کنید.

اگر از پوست خود به خوبی مراقبت نکرده‌اید و اکنون دچار مشکل شده، هرچه زودتر برای رفع مشکلات اقدام کنید. درمان سریع‌تر، همیشه نتایج بهتری دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.