سلامت

مراقبت از پوست

پوست چیست؟

به صورت کلی پوست پستانداران دو بخش و لایه اصلی دارد. اپیدرم Epidermis و بخش دیگری به نام درم Dermis است. بخش اول با محیط بیرون ارتباط دارد و بخش دوم در زیر آن قرار دارد. بخش اول یعنی ایپیدرم از ورود پاتوژن‌ها به داخل بدن انسان جلوگیری می‎کند و مانع خارج شدن آب از بدن می‌شود. بخش‌های اصلی این ناحیه عبارتند از:

کراتینوسیت‌ها Keratinocyte: این سلول‌ها می‌توانند بدن را از ورود پاتوژن‌ها محافظت ‌کنند. به این سلولها بازال سل هم گفته می‌شوند.
سلول‌های لانگر‌هانس Langerhans Cells: به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
ملانوسیت‌ها Melanocyte: سلول‌های ملانین به رنگ پوست کمک می‌کند.
سلول‌های مرکل Merkel Cells: این بخش برای حس لامسه پوست کمک می‌کند.

پوست درخنشده

پوست خوب چطور پوستی است؟

رنگ یکنواخت و یک دست پوست : یک نشانه مهم پوست سالم رنگ یک نواخت است. پوست معمولی و مناسب در یک ناحیه باید یکسان و هم رنگ باشد مثلا صورت شما باید ته رنگ یکنخواتی داشته باشد. در صورتی که لکه‌های تیره روی پوست داشته باشید یا نقاط تیره و تغییر رنگ داده یعنی مشکلات پوستی دارید.

صافی بافت پوست: اگر چشمتان را ببندید و روی پوست دست بکشید باید دقیقا حس کنید سطح کاملا صاف و بدون هیچگونه ناهمواری است پوست سالم صاف است. آکنه، جوش سرسیاه، جوش چرکی، چین و چروک و زخم‌های کوچک اگر روی پوست مشاهده کردید یعنی یکجای کار درست نیست. ضمن مراجعه به متخصص پوست می‌توانید به دنبال راه حل باشید.

مراقبت از پوست

در ادامه انواع مختلفی از فهرست محصولات مراقبی از پوست را نام می‌بریم که همه این محصولات در فروشگاه بنبینو موجود می‎باشد. جهت مشاوره بهتر می‌توانید مستقیم به واتس آپ ما یا اینستاگرام ما پیام دهید.

  • انواع ضدآفتاب
  • مرطوب‌کننده‌های پوست
  • محصولات پاکسازی پوست
  • لایه بردار
  • انواع سرم پوست
  • انواع ماسک صورت
  • روغن صورت
  • تونر
  • کرم چشم

انواع پوست

انواع پوست

پوست خشک:

علائم خشکی پوست متغییر است بخشی از علائم زیر:
۱- لکه های خارش دار یا پوسته پوسته سطح پوست
۲- پوست شل و چروک
۳- ترک‎ هایی در پوست ایجاد می شود
۴- پوست پوسته پوسته با بافتی خشن
۴- پوست زود می سوزد
۵- لایه برداری پوست

 

پوست چرب:

1- چرب شدن پوست با یک سری علائم همراه خواهد بود.
2- براق بودن غیرطبیعی پوست
3- آرایش روی صورت نمی‌ماند
4- آکنه و جوش‌
5- درخشش به‌ویژه در ناحیه T مانند روی صورت شما

 

پوست مختلط:
پوست که در بخشی از صورت چرب و در بخشی از صورت خشک است معمولا در ناحیه تی صورت کمی بیشتر از سایر نقاط چرب است به این پوست‎‌ها مختلط یا ترکیبی گفته می‌شود.

 

پوست معمولی:

بهترین حالت که در آن پوست نه خشک است و نه چرب

 

پوست حساس:
اگر پوست شما به راحتی در برابر عوامل خارجی واکنش نشان می دهد. دچار خارش می شود. لک می شود. قرمز می‎شود. یا به عوامل بیرونی واکنش‎‌های زیادی نشان می‌دهد احتمالا پوست حساسی دارید اصولا تشخیص پوست حساس توسط پزشک انجام می‌شود اما می‎توانید از همین عوامل نیز متوجه آن شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.